Poprawna wymowa w języku angielskim to klucz do bezproblemowej komunikacji z osobami posługującymi się tym językiem. Fonetyka odgrywa w procesie nauki wymowy pierwszoplanową rolę. Poznaj poprawną wymowę w języku angielskim.
Poprawna wymowa w języku angielskim to klucz do bezproblemowej komunikacji z osobami posługującymi się tym językiem. Fonetyka języka angielskiego pomoże nam zapoznać się z prawidłową wymową poszczególnych wyrazów i fraz, przez co nasza mowa stanie się nie tylko łatwa do zrozumienia, ale i bardziej płynna. Zapoznajmy się z fonetyką angielska. Zapraszamy!
Fonetyka angielska to niewątpliwie jeden z aspektów, jakie uczący się języka angielskiego powinien opanować, by być w stanie porozumiewać się w tym języku. Niestety, w konwencjonalnym procesie nauki języka angielskiego, tj. w szkołach na wszystkich poziomach, z wyjątkiem szkolnictwa na poziomie C1 i wyżej, nie kładzie się wystarczającego nacisku na ten aspekt – zamiast wymowy, dużo, a wręcz za dużo czasu poświęca się na naukę słownictwa i gramatyki. Jak na ironię, te dwa aspekty są jednocześnie bardzo często zaniedbywane poprzez nieodpowiedni sposób nauki.
W tym artykule zapoznacie się z fonetyką angielską, ucząc się poprawnej wymowy i akcentu. Zaczynajmy!
Czym jest fonetyka? Jest to dział lingwistyki, który zajmuje się badaniem dźwięków występujących w ludzkiej mowie. Do tego działu zaliczamy również akcent, o którym dowiecie się więcej w dalszej części tego artykułu. Na początek nauczmy się transkrypcji fonetycznej w języku angielskim.
Poniżej znajdziecie listę samogłosek (vowels), dwugłosek (diphtongs) i spółgłosek (consonants) występujących w języku angielskim wraz z ich poprawną wymową. Ponadto, znak ' oznacza miejsce, w którym pada akcent.
Uwaga! Poniższa wymowa dotyczy brytyjskiej odmiany języka angielskiego.
/ʌ/ | short a | cup | [kʌp] | „kap” |
/æ/ | ash sound | tap | [tæp] | „tap” |
/e/ | e sound | pet | [pet] | „pet” |
/ə/ | schwa | annoy | [ə'nɔɪ] | „enoj” |
/ɪ / | short i | tip | [tɪp] | „tip” |
/i/ | i sound | merry | [ˈmɛri] | „meri” |
/ɒ/ | short o | got | [gɒt] | „got” |
/ʊ/ | short u | wood< | [wʊd] | „łud” |
Uwagi: ash shound /æ/ powstaje poprzez wymowę samogłoski a z szeroko otwartymi ustami. W efekcie otrzymujemy dźwięk pomiędzy „a” i „e”;
schwa /ə/ to bardzo krótkie e, którego wymowa trwa ułamek sekundy.
Samogłoski długie oznacza się dwukropkiem – jest to znak, że dźwięk zostaje wydłużony. Jest to charakterystyczny zabieg dla brytyjskiej odmiany języka angielskiego, szczególnie, jeśli po samogłosce znajduje się r, którego w brytyjskim angielskim praktycznie nie uświadczymy w wymowie.
/ɑː/ | long a | ark | [ɑːk] | „aak” |
/ɜː/ | long schwa | herd | [hɜːd] | „heed” |
/iː/ | long i | knee | [niː] | „nii” |
/ɔː/ | long o | call | [kɔːl] | „kool” |
/uː/ | long u | nude | [njuːd] | „njuud” |
/eɪ/ | diphtong /eɪ/ | day | [deɪ] | „dej” |
/ɔɪ/ | diphtong /ɔɪ/ | soy | [ˈsɔɪ] | „soj” |
/əʊ/ | diphtong /əʊ/ | no | [nəʊ] | „neł” |
/aɪ/ | diphtong /aɪ/ | hi | [haɪ] | „haj” |
/aʊ/ | diphtong /aʊ/ | cow | [kaʊ] | „kał” |
/ɪə/ | diphtong /ɪə/ | tear | [tɪə] | „tije” |
/ʊə/ | diphtong /ʊə/ | tour | [tʊə] | „tułe” |
/eə/ | diphtong /eə/ | pear | [peə] | „pee” |
/b/ | consonant /b/ | bat | [bæt] | „bat” |
/d/ | consonant /d/ | door | [dɔː] | „doo” |
/f/ | consonant /f/ | floor | [flɔː] | „floo” |
/g/ | consonant /g/ | goose | [guːs] | „guus” |
/h/ | consonant /h/ | hey | [heɪ] | „hej” |
/j/ | consonant /j/ | yak | [jæk] | „jak” |
/k/ | consonant /k/ | cup | [ˈkæp] | „kap” |
/l/ | consonant /l/ | leaf | [liːf] | „liif” |
/m/ | consonant /m/ | mood | [muːd] | „muud” |
/n/ | consonant /n/ | new | [njuː] | „njuu” |
/p/ | consonant /p/ | pan | [pæn] | „pan” |
/r/ | consonant /r/ | raw | [rɔː] | „roł” |
/s/ | consonant /s/ | star | [stɑː] | „staa” |
/t/ | consonant /t/ | take | [teɪk] | „tejk” |
/v/ | consonant /v/ | vowel | [ˈvaʊəl] | „wałel” |
/w/ | consonant /w/ | window | [ˈwɪndəʊ] | „łindoł” |
/z/ | consonant /z/ | crazy | [ˈkreɪzi] | „krejzi” |
/ŋ/ | consonant /ŋ/ | bring | [brɪŋ] | „brinj” |
/ʃ/ | consonant /ʃ/ | shake | [ʃeɪk] | „szejk” |
/ʧ/ | consonant /ʧ/ | chip | [ʧɪp] | „czip” |
/θ/ | consonant /θ/ | think | [θɪŋk] | „thinjk” |
/ð/ | consonant /ð/ | that | [ðæt] | „wat” |
/ʒ/ | consonant /ʒ/ | measure | [ˈmɛʒə] | „meże” |
/ʤ/ | consonant /ʤ/ | barge | [bɑːʤ] | „baadż” |
Uwagi: dźwięk /θ/ powstaje poprzez ułożenie języka za górnymi zębami i stopniowym jego opuszczeniu podczas emisji dźwięku. W rezultacie powinniście usłyszeć dźwięk podobny do „f”, jednak nieco wyższy i „cieńszy";
/ð/ otrzymamy poprzez poprowadzenie języka do pozycji, w której dotyka podstaw górnych zębów i opuszczeniu go podczas emisji dźwięku. W rezultacie powinniście usłyszeć dźwięk podobny do /θ/, tylko odrobinę „grubszy".
W języku angielskim, przy wymowie spółgłosek p, t, k występuje zjawisko, które nazywamy aspiracją. Jest to dodatkowe wypuszczenie powietrza podczas emisji dźwięku.
Aby poprawnie wypowiedzieć „p” z aspiracją, należy delikatnie zawinąć wargi, po czym wymówić spółgłoskę „p”. W rezultacie powinniśmy usłyszeć nie tylko tę spółgłoskę, ale również dźwięk powietrza, które zostaje lekko „wystrzelone” z naszych ust.
Wymowa spółgłoski „t” z aspiracją odbywa się poprzez dotknięcie językiem przedniej części górnego podniebienia i nagłym opuszczeniu go w trakcie wymowy tej spółgłoski. Efekt powinien być podobny do spółgłoski „p” – słyszymy lekkie „uderzenie” powietrza wraz ze spółgłoską „t”, której dźwięk z aspiracją przypomina „c”.
W przypadku spółgłoski „k”, kładziemy język na dolnym podniebieniu, a w trakcie wymowy tej spółgłoski, otwieramy lekko usta w płaszczyźnie pionowej, czemu powinien towarzyszyć lekki „strzał” powietrza.
Jak sprawdzić, czy prawidłowo wykonujemy aspirację? Zróbmy bardzo prosty eksperyment – weźmy kartkę papieru i trzymajmy ją blisko przed naszymi ustami. Jeżeli aspiracja jest wykonana prawidłowo, kartka powinna się poruszyć pod wpływem wydostającego się z naszych ust powietrza. Jeżeli takiego efektu nie widzimy, musimy jeszcze trochę poćwiczyć.
Akcent w języku angielskim jest swobodny – może pojawić się w różnych częściach wyrazu. Jak zatem rozstrzygnąć, gdzie należy go położyć? Zapis fonetyczny wyrazu jasno o tym mówi, lecz jeżeli nie mamy wglądu do takiego szczegółu, musimy zdać się na naszą pamięć – jak takie słowo jest wymawiane. Jest jednak kilka reguł, które mogą nam pomóc w poprawnym akcentowaniu wyrazów.
W przypadku rzeczowników złożonych, akcent najczęściej pada na pierwszy wyraz, np.
moonlighting [ˈmuːnlaɪtɪŋ]
newspaper [ˈnjuːzˌpeɪpə]
housework [ˈhaʊswɜːk]
W wyrazach dłuższych pojawia się czasami akcent poboczny, który w transkrypcji fonetycznej opisany jest przecinkiem, np.
unbelievable [ˌʌnbɪˈliːvəbl]
gramophone [ˈgræməˌfəʊn]
subsidiary [ˌsəbˈsɪdjəri]
Możemy również spotkać się z tak zwanym akcentem chwiejnym, który pojawia się w różnych częściach wyrazu – jest kilka możliwości na jego akcentowanie, np.
interesting [ˈɪntrɪstɪŋ] lub [ɪntˈrɪstɪŋ]
Akcent zdaniowy w języku angielskim jest zależny od sensu, jaki chcemy zdaniu nadać. Akcentujemy wyraz, na który chcemy zwrócić uwagę słuchacza bądź naszego rozmówcy. W poniższych przykładach akcentowany wyraz napisany jest wielkimi literami.
SALLY received a gift two days ago. - Sally, a nie inna osoba
Sally RECEIVED a gift two days ago. - Jednak otrzymała – istniała również inna możliwość
Sally received a GIFT two days ago. - Prezent był tym, co otrzymała
Sally received a gift TWO DAYS AGO. - Dokładnie dwa dni temu
Jeżeli chcemy zachować neutralność, w zdaniach w języku angielskim akcentujemy najczęściej ostatni wyraz.
Poznajmy również różnice, jakie występują pomiędzy brytyjską odmianą języka angielskiego a jej amerykańskim odpowiednikiem.